Όπου κι αν κοιτάξουμε –στη δουλειά, στο σπίτι, στο δρόμο, στον κοινωνικό μας περίγυρο– θα διαπιστώσουμε ότι οι περισσότεροι άνθρωποι περνούν ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της ημέρας τους κοιτώντας το κινητό τους και συγκεκριμένα παρακολουθώντας τα προφίλ τους στα social media. Ο καθένας και η καθεμία για δικούς του/της λόγους.
Στην Ελλάδα, 3 στους 5 διατηρούν ένα προφίλ σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Να θυμάσαι: ένα μέρος αυτών είναι και οι μελλοντικοί σου πελάτες! Η χρήση του internet και η εξάπλωση των social media υπαγορεύουν έναν διαφορετικό τρόπο ζωής από αυτόν που είχαμε συνηθίσει. Οι συνήθειες μας άλλαξαν και μαζί τους άλλαξε και ο τρόπος με τον οποίο «μεταφράζουμε» τις ανάγκες μας και επιλέγουμε το γιατρό/δικηγόρο μας ή πραγματοποιούμε τις αγορές μας.
Αν –για παράδειγμα– στο παρελθόν αρκούσε η φήμη ενός γιατρού/δικηγόρου για να προσελκύσει νέο κοινό μέσα από την στόμα-με-στόμα διάδοση των αρετών του, σήμερα αυτό ισχύει εν μέρει. Με τη διάδοση των social media χιλιάδες επιχειρήσεις κονταροχτυπιούνται για το πιο πολύτιμο πράγμα που υπάρχει: την προσοχή και το χρόνο του κοινού τους. Η μοναδική ταυτότητα του κάθε brand είναι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που καθορίζουν το αν μια επιχείρηση μπορεί ν’ αποκτήσει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα σ’ αυτό τον αγώνα, ή αν είναι καταδικασμένη να μείνει στην αφάνεια. Τα social media προσφέρουν μια σοβαρή ευκαιρία για τις εταιρείες που τα αξιοποιούν, μέσω της social media marketing στρατηγικής τους, γιατί τους επιτρέπουν να προσεγγίσουν τους εν δυνάμει πελάτες τους εκεί όπου περνούν τον περισσότερο χρόνο τους.
Τι σημαίνει social media marketing;
Tο social media marketing είναι η διαδικασία της δημιουργίας και διαχείρισης μιας online παρουσίας για μία επιχείρηση, η οποία να είναι συνεκτική, στοχευμένη, και σύμφωνη με τις προτιμήσεις και τις ανάγκες του κοινού στο οποίο απευθύνεται. Αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι εφαρμογής του branding, γιατί μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα έρθει σε επαφή για πρώτη φορά με την επιχείρηση ο μελλοντικός πελάτης.
Σε αντίθεση με την εντύπωση που μπορεί να επικρατεί το social media marketing δεν έχει να κάνει μόνο με το συνδυασμό ταιριαστών χρωμάτων, την έξυπνη επιλογή εικόνων ή με τη συχνή δημοσίευση περιεχομένου στα social media. Έχει να κάνει βασικά με την προσεκτική δημιουργία περιεχομένου ή/και μιας «ιστορίας» για το brand, στοχεύοντας στη συναισθηματική σύνδεση με το κοινό. Σκοπός του «σωστού» περιεχομένου είναι να λειτουργήσει σαν όχημα για τις ιδέες και τις αξίες του brand, εξηγώντας με πιο άμεσο τρόπο το τι μπορεί να προσφέρει στο κοινό του και τι προβλήματα μπορεί να λύσει.
Βασικά στοιχεία για μια αποτελεσματική στρατηγική στα social media
- Στόχος
Τι θέλεις να πετύχεις μέσω της στρατηγικής που θα ακολουθήσεις στα social media; Την ενίσχυση του brand awareness, την αύξηση της επισκεψιμότητας της ιστοσελίδας σου, περισσότερα τηλεφωνήματα, τη δημιουργία πιο ποιοτικού κοινού ή –απλά– την υπενθύμιση της διαδικτυακής σου παρουσίας; - Έρευνα και ανάλυση του κοινού
Αν θέλεις να δημιουργήσεις περιεχόμενο που θα προσελκύσει τους εν δυνάμει πελάτες σου και θα τους κάνει να αλληλεπιδράσουν με αυτό, θα πρέπει να ξέρεις καλά σε ποιους απευθύνεσαι, ποιες είναι οι ανάγκες τους, τα ενδιαφέροντά τους και τι εικόνα έχουν/θέλεις να έχουν για σένα. - Έρευνα και ανάλυση του ανταγωνισμού
Καταρχάς ποιους θα θεωρούσες ανταγωνιστές; Έχουν προφίλ στα social media; Από το περιεχόμενο που έχουν αναρτήσει στη σελίδα τους, ποιες δημοσιεύσεις έχουν τη μεγαλύτερη απήχηση/διάδραση με το κοινό; Κατασκοπεύοντας τους ανταγωνιστές σου, μπορείς να καταλάβεις πώς περίπου πρέπει να κινηθείς αλλά και τι να αποφύγεις. - Δημιουργία και διανομή περιεχομένου ανάλογα με το κάθε μέσο
Ποιος είναι ο πιο επιτυχημένος τύπος περιεχομένου για το κάθε μέσο; Άλλο κοινό έχει το Facebook, άλλο το Instagram και άλλο το TikTok. Και άλλες προσδοκίες έχει το κοινό από το κάθε μέσο. Το Facebook προτιμά το κείμενο, όμως γιγαντώνεται η αγάπη για το video. To Instagram φαίνεται να προτιμά τη φωτογραφία, όμως κι εκεί το video συνεχώς δυναμώνει. - Στατιστικά, ανάλυση και συνεχής βελτίωση των ενεργειών
Αναγνώρισε ποιες ενέργειες πήγαν καλά, ποια posts έφεραν περισσότερα likes, ποιο περιεχόμενο έφερε μεγαλύτερο engagement και φυσικά επαναπροσδιόρισε την τακτική σου όταν έχεις αναλύσει τι δεν πήγε καλά. Μόνο τότε θα είσαι πιο κοντά στους στόχους που έχεις θέσει.
Σωστά όλα τα παραπάνω, αλλά δεν έχω χρόνο, τι να κάνω;
Αν καταλαβαίνεις ότι επαγγελματική διαχείριση social media δεν σημαίνει βγάζω μία φωτογραφία από το κινητό και γράφω μερικές κοινοτυπίες, τότε ίσως ανακαλύψεις ότι δεν έχεις αρκετό χρόνο. Το Social Media marketing αποτελεί κομμάτι του ψηφιακού μάρκετινγκ της επιχείρησης και απαιτεί αφοσίωση και εξειδίκευση προκειμένου να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί άρτια.
Αν θέλεις να μάθεις περισσότερα για το social media marketing και πώς θα αποτελέσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που θα σε βοηθήσει να ξεχωρίσεις στα μάτια των πελατών σου, αλλά και μια μόνιμη, ασταμάτητη κινητήρια δύναμη ανάπτυξης για την επιχείρησή σου, επικοινώνησε μαζί μου.