Μήπως η φθηνή ιστοσελίδα είναι τελικά ακριβή;

η φθηνή ιστοσελίδα είναι τελικά ακριβή
«Όσο πιο ακριβά αγοράζεις, τόσο μεγαλύτερη οικονομία κάνεις» λέει μία παροιμία. Είναι λογικό, διότι η τιμή, κατά κανόνα, αντικατοπτρίζει την ποιότητα. Τι γίνεται, όμως, όταν αποφασίσεις να επιλέξεις συνεργάτες με βάση τη χαμηλότερη τιμή;

Όταν κυνηγάς τη χαμηλότερη τιμή, εκείνος που θα σου την προσφέρει, δύσκολα είναι σε θέση να σου παρέχει υψηλή ποιότητα, υπηρεσία και υποστήριξη. Γιατί αφενός, δεν θα καταφέρει να βγάλει ικανοποιητικό κέρδος, καθώς έχει ρίξει την τιμή, ενώ κατά πάσα πιθανότητα μελλοντικά δεν θα συνεχίσει να έχει συνεργασία μαζί σου, λόγω μη αποδοτικού project. Αφετέρου, εσύ θα βγεις τελικά χαμένος, καθώς αγοράζεις συνήθως μέτρια υπηρεσία και παραμένεις σε άγνοια για το τι τελικά είναι αποδοτικό και τι όχι.

Όταν αγοράζεις κάτι φθηνό, η μοναδική φορά που χαίρεσαι είναι όταν το πληρώνεις, γιατί η φθηνή λύση εγκυμονεί ακριβούς κινδύνους. Στον τομέα της επικοινωνίας, πολύ ακριβούς, και από πλευράς χρήματος και από πλευράς χρόνου.

Κλασική περίπτωση φθηνής ιστοσελίδας

Ένας ελεύθερος επαγγελματίας (γιατρός, δικηγόρος, λογιστής, καλλιτέχνης) ‍κάνει την έρευνά του ανάμεσα σε διάφορα δημιουργικά/διαφημιστικά γραφεία που κατασκευάζουν ιστοσελίδες, βλέπει δουλειές τους και αποφασίζει να ζητήσει προσφορές, προκειμένου να κάνει την επιλογή του. Αφού συγκεντρώσει τις προσφορές, συνειδητοποιεί κάτι πολύ περίεργο: για την ίδια ακριβώς υπηρεσία –ή, τουλάχιστον, έτσι νομίζει–, κάποια γραφεία ζητούν «πάρα πολλά».

‍Μη γνωρίζοντας για ποιο λόγο υπάρχει αυτή η διαφορά και, δεδομένου ότι «υπάρχει κρίση στην αγορά», επιλέγει εκ του ασφαλούς με βάση την τιμή. Στην προσπάθεια, ωστόσο, να εξασφαλίσει τουλάχιστον ένα μίνιμουμ ποιοτικών υπηρεσιών, θέτει και κάποιες ερωτήσεις: «Θα μπορώ να επιλέξω ανάμεσα σε διάφορα σχέδια για την ιστοσελίδα; Και, αν θέλω, θα μπορώ να αλλάξω τα χρώματα; Ή τη γραμματοσειρά; Ή το κείμενο; Ή το σχέδιο;», «Η ιστοσελίδα θα είναι συμβατή με ΑΜΕΑ;», «Θα μπορώ να προσθέτω εύκολα τα νέα μου ή κάποια νέα υπηρεσία;»

Το διαφημιστικό/δημιουργικό γραφείο που του έχει δώσει τη «φθηνή» προσφορά τον διαβεβαιώνει ότι μπορεί να τα κάνει όλα αυτά. Και ο πελάτης (ελεύθερος επαγγελματίας) είναι ήσυχος και ικανοποιημένος. Και η δουλειά του θα γίνει, και δεν θα του κοστίσει ακριβά. Πολύ σύντομα, έρχεται η ώρα της παράδοσης της ιστοσελίδας (γιατί συνήθως αυτό διαφημίζεται και ως «έτοιμο μέσα σε 5 μέρες»). Έχουν γίνει όλες οι παρεμβάσεις που έχουν συζητηθεί, η ιστοσελίδα έχει φτάσει στο σημείο που είχε κατά νου πριν ξεκινήσουν όλα, με τα χρώματα που του αρέσουν και με γραμματοσειρά που πραγματικά συμπαθεί. Και η ιστοσελίδα ξεκινάει την πορεία της στο διαδίκτυο!

‍Τι σημαίνει, στ’ αλήθεια, «φθηνή λύση»;

Ώσπου, μια μοιραία στιγμή, συναντά τυχαία την ιστοσελίδα του και σε κάποιον άλλον ελεύθερο επαγγελματία! «Την έχουν κι άλλοι;» Έτσι, αρχίζει να αντιλαμβάνεται τι έχει συμβεί, πού έχει βασίσει την εικόνα της επιχείρησής του και, ψάχνοντάς το λιγάκι, ανακαλύπτει ότι υπάρχουν αμέτρητα website templates εκεί έξω, διαθέσιμα με λίγα μόλις ευρώ, και όλα μοιάζουν μεταξύ τους!

Ξαφνικά συνειδητοποιεί ότι η γραμματοσειρά, που του φάνηκε ικανοποιητική στην αρχή, που χρησιμοποιεί η ιστοσελίδα του είναι ακριβώς η ίδια που βλέπει παντού. Συνειδητοποιεί ότι το σχεδιάκι που έχει τοποθετηθεί για λογότυπο είναι γενικό και ίσως να το έχει δει και κάπου αλλού! Οι φωτογραφίες που έχουν χρησιμοποιηθεί βρίσκονται και στις ιστοσελίδες των ανταγωνιστών του!!! Ακούει μερικούς ειδικούς και καταλαβαίνει ότι είναι μάλλον υπερβολικό για μια μικρομεσαία επιχείρηση με έδρα τη Μυτιλήνη να έχει ένα πομπώδες slogan τύπου «We create your future».

Τελικά η ιστοσελίδα του αποδεικνύεται και πολυφορεμένη και κοινότυπη και τελικά πλήρωσε μάλλον πολλά για αυτήν. Μάλιστα, αν συνυπολογιστούν και τα διαφυγόντα κέρδη που έπονται μιας αδιάφορης ιστοσελίδας, το «πολλά» γίνεται αμέσως «πάρα πολλά» και στην περίπτωση που χρειαστεί να σχεδιαστεί από την αρχή… «απροσδιόριστα πάρα πολλά»! Κι αν το χρήμα που χάνεται είναι κάτι που μπορεί, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, να αναπληρωθεί, υπάρχει όμως και κάτι που δεν αναπληρώνεται: ο χρόνος που επενδύθηκε. Και ο χρόνος για έναν ελεύθερο επαγγελματία είναι το άλφα και το ωμέγα.

‍Πάντα, όταν ξεκινάει ένα project σημαίνει ότι, προφανώς, υπάρχει κάποιο πρόβλημα που χρειάζεται άμεση επίλυση – όχι γρήγορο πασάλειμμα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, αυτό ήταν η ανάγκη μιας ξεχωριστής ιστοσελίδας που θα έκανε την διαφορά και θα είχε ισχυρές πιθανότητες να ωφελήσει την εικόνα (και τις πωλήσεις) του επαγγελματία. Ο πελάτης–ελεύθερος επαγγελματίας, λοιπόν, προσέφερε χρήμα και χρόνο, περιμένοντας να πάρει αυτό που είχε ανάγκη, όμως αργά ή γρήγορα συνειδητοποιεί ότι η ιστοσελίδα του έχει εντελώς αδύναμη βάση: της λείπει η μοναδικότητα και η αυθεντικότητα, της λείπει το στοιχείο της ευχάριστης έκπληξης, είναι απλά η αόριστη εφαρμογή ενός έτοιμου theme χωρίς καμία ανάλυση και επιμερισμένη παραμετροποίηση. Όμως, δεν είναι ότι ξεγελάστηκε. Είναι, απλά, ότι δεν γνώριζε, δεν ρώτησε, δεν του είπαν

Δεν ήξερες, δε ρώταγες;

‍Υπάρχουν βάσιμοι λόγοι που κάποιες προσφορές είναι υψηλές. Δεν είναι ούτε ότι μεγαλοπιάστηκαν τα γραφεία που τις δίνουν, ούτε φυσικά ότι «τόσα τους λείπουν». Κάποιες προσφορές είναι υψηλές γιατί οι προδιαγραφές τους είναι υψηλές. Στο σχεδιασμό μιας ιστοσελίδας, για παράδειγμα, απαιτείται μια σειρά δημιουργικών εργασιών που θέλουν σημαντικό χρόνο και καθολική αφοσίωση: Έρευνα. Ανάλυση ανταγωνισμού και ανάλυση κοινού. Στρατηγική σκέψη. Brainstorming. Έμπνευση. Δοκιμές. Αυθεντικός σχεδιασμός. Δεν είναι απλά ζήτημα επιλογής έτοιμου θέματος από κάποιον γνωστό κατάλογο themes, ή ζήτημα χρωμάτων και γραμματοσειρών. Δεν είναι καν θέμα προσωπικού γούστου.

‍‍Η ειδοποιός διαφορά

Ο σχεδιασμός και η κατασκευή μιας ιστοσελίδας έχει σαφείς, υψηλούς στόχους. Αλλιώς είναι μια άκαρπη, ανούσια, ενέργεια. Ο πελάτης δεν ξέρει τι πρέπει να κάνει για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι. Γι’ αυτό και απευθύνεται σε ειδικούς, σε ανθρώπους που μπορούν να δουν, πέρα από έτοιμα θέματα, γραμματοσειρές, σχήματα και χρώματα. Η φθηνή προσφορά είναι εξ’ ορισμού προγραμματισμένη να παραλείψει σημαντικά βήματα, αλλιώς δεν βγαίνει οικονομικά. Η έρευνα, η ανάλυση και η στρατηγική είναι συνήθως τα πρώτα που περικόπτονται, και το project μπαίνει απευθείας στην υλοποίηση του, σχεδόν, στα τυφλά. Το τραγικότερο όλων είναι ότι κατά πάσα πιθανότητα αυτά δεν περικόπτονται απλά, αλλά δεν υπάρχουν καν στο workflow της κατασκευής της ιστοσελίδας!

Πλέον ξέρεις…

Σπάνια, λοιπόν, φαίνεται από την αρχή το κρυμμένο κόστος της φθηνής λύσης. Και, ενώ μοιάζει σαν εξαιρετική ευκαιρία, σε βάθος χρόνου κοστίζει πολύ. Αν έχεις ζεματιστεί από ατυχείς συνεργασίες και έχεις αποφασίσει να γυρίσεις σελίδα, τότε η ιδανική λύση είναι ένα συνολικό rebranding. Και δεν θα πέσεις από τα σύννεφα όταν ακούσεις μια «ακριβή» τιμή, γιατί πλέον ξέρεις ότι στην πραγματικότητα κάθε άλλο παρά ακριβή είναι και πως η καλή επένδυση γίνεται μία φορά, αλλά γίνεται σωστά.

Τι λες, λοιπόν; Θα συνεχίσεις να σπαταλάς τα χρήματά σου σε φθηνές ιστοσελίδες άνευ branding και χωρίς στρατηγική ή θα επενδύσεις στο rebranding και σε branded ιστοσελίδα;

Ας κρατήσουμε επαφή.

Γιατί το καλό design είναι επένδυση!